Stichting Deb Brug

information in English

2011-10-10 Wereldrecordpoging krattenbrug! Afdrukken

Het is zaterdagmiddag 8 oktober. Een jonge studente staat in de stromende regen op de markt in Delft.

Achter haar staat een stellage waarop voorbijgangers stenen mogen stapelen. Als het er genoeg zijn vormen die samen de contouren van een brug. Maar de stenen moeten wel eerst bij haar worden “gekocht” voor € 2, - per stuk; de opbrengst is voor Stichting De Brug.

Wat verder naar achteren, pal voor het historische gemeentehuis van Delft, ligt het werkterrein. Twee grote mobiele kranen staan opgesteld. Heftrucks rijden rond en jonge mannen in verschillende kleuren hesjes zijn druk in de weer. Naast het werkterrein beheerst een massieve stapel groene kratten van een bekend biermerk het blikveld.Wat staat er te gebeuren?

De (kratten) Brug

Er is al jarenlang een wedstrijd gaande tussen de Technische Universiteiten van Twente, Eindhoven en Delft wie de brug met de grootste overspanning kan bouwen met losgestapelde bierkratten: de “Krattenbrug”. Eindhoven heeft nu het record met een overspanning van 12,5 meter in handen, maar de Delftenaren willen dat nu gaan verbeteren naar 15 meter. Een uitdagend en best complex project. Het gaat niet alleen om de sport, maar vooral ook om op een ludieke manier de aandacht te vestigen op de Bètaopleidingen en in dit geval vooral de civiele techniek. Ze zijn maanden bezig geweest met de organisatie en de voorbereiding van deze recordpoging. Zij hebben daarvoor sponsors geworven, veelal uit de wereld van de bouw.

Maar ook hebben ze bedacht dat deze aktie ten goede moest komen aan een goed doel en wat lag meer voor de hand dan Stichting De Brug, die naast allerlei andere zaken immers ook wegen en bruggen bouwt in Cambodja.

Wij zijn graag op de uitnodiging ingegaan en zullen er maandag 10 oktober, de dag waarop de brug het minimaal een uur moet uithouden zonder ondersteuning, ook staan met onze informatiestand.

Als we maandag rond de middag weer arriveren is de spanning aanzienlijk toegenomen. Er is wat tegenslag geweest en er staat een harde wind. Ons documentatie materiaal wil alle kanten op, maar dat wordt opgelost met wat betonstenen.De hele dag wordt er doorgewerkt, want om klokslag vier uur in de middag moet de brug los van de ondersteuning komen te staan en gaat het uur van de waarheid dus in. Ook voor ons, want op dat moment mogen wij de verzamelde menigte oproepen voor een donatie aan de Stichting De Brug.

Het wordt uiteindelijk een half uur later als de organisatoren, strak van de spanning, aangeven dat de brug zelfstandig staat en de decaan van de studie Civiele Techniek van de TU-Delft en de Stichting De Brug hun woordje mogen doen. Ook hier weer tegenslag. De geluidsinstallatie staat klaar, maar de microfoon is in geen velden of wegen te bekennen. Dus dan maar de stembanden geforceerd. Het feest is kompleet wanneer het wervend verhaal van De Brug wordt begeleid door luid klokgelui van de Nieuwe Kerk aan de overkant van het marktplein. Het is inmiddels vijf uur geworden.

Als weer een half uur later de brug tot teleurstelling van veelomstanders nog steeds stevig op z’n fundament staat, is het record gebroken. Het studentenfeest breekt los en voor ons is dat een mooi moment om onze biezen te pakken. Het was een mooie happening, die weer bijgedragen heeft aan de naamsbekendheid van onze stichting. We hebben veel mensen over het werk van Stichting De Brug kunnen vertellen. Vroeg of laat werpt dat z’n vruchten af. Zodra de opbrengst bekend is, zullen we dat hier melden. Zie ook www.krattenbrug.nl.

Een film van de bouw is hier te bekijken

Koos Koster, Plony en Wim Jol

Zaterdag 8 oktober: De krattenbrug in aanbouw

Voorzitter Wim Jol en penningmeester Koos Koster van De Brug zijn aanwezig

Informatiestand De Brug

Een paar studenten van de TU Delft

Rechts de projecten van Stichting De Brug

De brug, gebouwd van steentjes van 2 euro  per stuk voor het goede doel

De krattenbrug in aanbouw

De stand van Stichting De Brug

alt

Een spannend moment als de ondersteuning weg wordt gehaald.

alt

De brug moet een uur blijven staan. Het lukt! Het wereldrecord is weer in handen van de TU Delft.

Stichting De Brug, Capellastraat 34, 7771 XM Hardenberg,    Telefoon 0523-272070   info@stichtingdebrug.nl